Heineken

Wie kent Heineken nou niet? De meesten zullen Heineken kennen door hun gouden product, een ander kent Heineken van de goede tv-commercials, weer een ander heeft er wel eens van gehoord. Heineken, het biertje, is in meer dan 170 landen te koop, een wereldbekend biertje dus. In Nederland is het een ‘biertje’ waar het in andere landen, zoals The States, een ‘exclusief biertje’ is. Dit komt doordat het bier niet in Amerika wordt gebrouwen, maar gewoon hier, in Nederland. Het verschepen van al die kenmerkende groene flesjes is dan wel relatief duurder, maar hierdoor heeft Heineken wel die bijzondere status gekregen: een premium bier, het allerbeste.

Naast de goede tv-reclames van Heineken, is hun online content ook erg sterk. De sociale media worden op verschillende manieren benut voor uitingen rondom gebeurtenissen. Neem bijvoorbeeld de huidige campagne rondom de ‘stedenflessen’. Naast de kenmerkende Heineken tv-commercial, werden er een paar afbeeldingen op Twitter gepost. Afbeeldingen van de desbetreffende city edition van de fles, met daarbij een goed bedachte tekst. Berlijn: “Ich bin ein Genieter“, natuurlijk afgeleid van het “Ich bin ein Berliner” van J.F. Kennedy. New York: “The Big Apple voor de dorst“.

Je moet er maar op komen, ik vind het in ieder geval geweldig! Het lijkt mij dan ook een eer om content als deze te produceren voor een bedrijf als Heineken. Misschien wel een droombaan.. Over droombanen gesproken, Heineken plaatste inmiddels een poos geleden een vacature voor een droombaan: Chief Oranje Officer. Niemand is eraan ontkomen, iedereen heeft hem gezien tijdens het afgelopen WK voetbal. Oranje maatpak, het gezicht van Heineken, droombaan? In ieder geval erg creatief bedacht door Heineken.

Mede door die creatieve doordachtheid heeft Heineken een ongekende bekendheid verworven in deze wereld. Ze zijn hét Nederlandse biermerk dat het ver, erg ver, heeft geschopt, wereldwijd. Dat zorgt natuurlijk voor belangstelling. Van de week kwam er dan ook een aanbieding van het Zuid-Afrikaanse SABMiller, dat dacht Heineken ‘even’ over te nemen. Heineken gaf hier geen gehoor aan en wil het bedrijf doorzetten zoals het altijd al was: zelfstandig.

Vervolgens kwam Heineken met een, wederom, geniale (reclame)uiting. “Natuurlijk zijn we te koop (op meer dan 10.000 plekken in Nederland)” Creatief, goed bedacht en heerlijk ingespeeld op al het nieuws rondom de mogelijke overname.

Ik vind het geweldig en zal het waarschijnlijk altijd geweldig blijven vinden. Ga zo door, proost!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s