KLM

Het zag er zo mooi uit, de Instagram post die ik vanmiddag ineens langs zag komen. Ik zat in de trein, 14:12 uur en ineens was het daar. Een Instagramaccount genaamd KLM Airlines Promo (@klmpromo) postte het bovenstaande en volgende bericht:

“We will give to the first 25.000 followers 1 free ticket to any of our destinations. Follow us screenshot and tag @klmpromo.” 

Na het lezen van dit bericht bedacht ik me geen moment en deed wat er van me gevraagd werd, ik zat immers nog onder de 25.000. Volger nummertje 9335 werd ik, een van de velen gelukkigen, dacht iedereen net als ik. Mooi niet dus. Na verloop van tijd hoorde ik verhalen over een reclamestunt en dat Nike het ook al eens eerder had gedaan. Een slimme manier om snel veel volgers te krijgen dus. Maar toch bleef de hoop op een vliegticket bestaan.

Elk uur hield ik bij hoeveel volgers er bij waren gekomen in de periode van 14:12 uur tot 19:12 uur. Dat zijn nog eens statistieken! In die vijf uur was het volgersaantal namelijk van 9335 naar 26.967 gestegen. Dat komt neer op een totale stijging van 17.632 volgers, een gemiddelde van 3526 nieuwe volgers per uur, en een hoogtepunt in het uur dat de 25.000 werd bereikt: 5122 nieuwe volgers.

Nadat de 25.000 was bereikt, wist ik definitief dat het om een reclamestunt of iets dergelijks zou gaan. Het bericht op het account was namelijk aangepast naar “50.000 followers“. Blijkbaar ging het te snel of hadden ze het niet verwacht, misschien wel niet durven dromen.

Later zag ik tweets van het officiële KLM-account dat het om een nepaccount ging. Dit nepaccount had echter wel succes, groot succes. Het officiële Instagramaccount van KLM heeft op het moment van schrijven 47.465 volgers, terwijl mijn laatste notering van het nepaccount 26.967 volgers bedraagt. Inmiddels is het nepaccount, terecht, verwijderd.

Een actie als deze laat zien hoe snel iets kan gaan op sociale media. In één dag had een nepaccount meer volgers kunnen krijgen dan het echte account van KLM. Wonderbaarlijk hoe snel zoiets kan gaan, dat is echt de kracht van sociale media: (verspreidings)snelheid! Toch had ik dit liever vanuit een hangmat aan de andere kant van de wereld geschreven.. Misschien maar wachten op de volgende actie.

Leave a Reply

