FIFA 15

Eindelijk, daar is hij dan! De laatste maanden van FIFA 14 werden steeds saaier en het wachten was dan ook op FIFA 15. De afgelopen weken kregen we de mogelijkheid om alvast een stukje van FIFA 15 te proeven, omdat de demo beschikbaar kwam. Toen was het al duidelijk: FIFA 15 is beter dan zijn voorganger.

Elke keer weer krijgen ze het daar bij EA voor elkaar om een beter spel te presenteren. De verwachtingen voor FIFA 15 waren hoog, mede doordat het de eerste FIFA zou worden die vanaf het begin voor de nieuwe generatie (PlayStation 4 en Xbox One) beschikbaar zou zijn. FIFA-spelers verwachtten weer iets beters en dat hebben ze ongetwijfeld gekregen.

Tijdens het spelen van de demo voelde het al anders om te spelen, ineens was daar gevoel en emotie. ‘Emotional intelligence’ werd al aangekondigd door EA; de spelers zouden in het spel emotie tonen tijdens de wedstrijd: irritaties, emotionele reacties, doelpunten vieren, spanning, en ga zo maar door. Het lijkt wel alsof die emotie meer overslaat op de speler dan in de vorige edities, het scoren van een goal wordt iets moois.

Daarnaast zijn tijdens het spelen verschillende functies erg verbeterd. De spelers, de bewegingen, de reddingen, het publiek en meer. Het publiek is eindelijk echt verbeterd. De verbetering is op de nieuwe generatie beter te zien dan op mijn PS3, maar voor mij is het goed genoeg. Het publiek juicht anders en beweegt minder statisch en hetzelfde. Het You Never Walk Alone als je een wedstrijd speelt met Liverpool, heeft ook iets magisch.

Sinds gisteren heb ik het spel in huis en zoals bij iedereen zijn er al aardig wat wedstrijden gespeeld. In mijn geval het speltype ‘Career Mode’: zelf de manager zijn en transfers doen, spelen, coachen. Die transfers blijven geweldig; voordat ik mijn eerste wedstrijd had gespeeld, was ik onderhand twee uur bezig met transfers. Inmiddels ben ik aardig wat wedstrijden op weg met York City in de onderste divisie in Engeland. Zo kan ik (als ik dat red) helemaal omhoog klimmen naar de Barclays Premier League. Een echte uitdaging, het moet immers wel leuk en uitdagend blijven.

FIFA 15 werd onder andere aangekondigd door een commercial, echt een hele goede, al zeg ik het zelf. Naast de scènes uit het spel, hebben ze ook iets gedaan met de speler die thuis het spel speelt. Ik vind het een knap staaltje werk, erg goed bedacht. Bewegingen, emoties, gezichtsuitdrukkingen, tackles, regendruppels, kippenvel, graspollen, Messi. Als voetballiefhebber en speler van FIFA, vind ik deze commercial gewoon geweldig.

Ik zou zeggen: kijk, geniet, feel the game!

Leave a Reply

